субота, 21 травня 2022 р.

З історії авіасполучення в радянській Україні. 1959 рік. Плюс хроніка авіакатастроф в 30-початку 60-х роках в УРСР. Документи

 

Фото з ресурсу https://vmylenko.com

В цій підборці дам два документи. Перший - текст постанови Ради Міністрів України від 22 лютого 1960 року про завдання розширення пасажирських та вантажних авіаперевезень в УРСР. Цікивими тут є аналіз авіа-перевезень 1959 року, плани розбудови вертолітних площадок на південному березі Крим, про кількість запланованих вантажних перевезень літаками. Є цікавим також згадування Херсонському раднаргоспу, який у 1960 році опікувався розбудовою кримських авіаліній.

Другий документ - це хроніка авіакатастроф на території УРСР до 1961 року включно.


РАДА МІНІСТРІВ УКРАЇНСЬКОЇ РСР

 ПОСТАНОВА

від 22 лютого 1960 р. N 221

Київ

 

{Постанова втратила чинність на підставі Постанови Ради Міністрів УРСР N 278 278-88-п від 15.09.88}
 
Рада Міністрів Української РСР відмічає, що із 293 повітряних ліній, які експлуатуються Українським територіальним управлінням цивільного повітряного флоту, 246 є лініями місцевого значення. Із загальної кількості пасажирів, перевезених в 1959 році повітряним транспортом по УРСР, - 1409 тис. чоловік, по місцевих лініях перевезено 695 тис., або 50 %, відповідно вантажів 54,7 тис. тонн - 11,5 тис. тонн - 21 % і пошти 8,9 тис. тонн - 3,4 тис. тонн - 38 %, що становить зростання проти 1955 року по перевозках пасажирів в 11 раз, вантажів - у 2,2 раза і пошти - в 1,4 раза.
 
Проте в експлуатації місцевих повітряних ліній мають місце істотні недоліки. Так, у 1959 році з значним запізненням було відправлено 7258 літаків, 6000 вильотів зовсім не відбулися.
 
У більшості аеропортів немає вокзалів і павільйонів для пасажирів, приміщень для поштових і вантажних операцій, немає також телефонного зв'язку; ряд посадочних площадок не відповідають технічним вимогам.
 
Українське територіальне управління цивільного повітряного флоту і виконкоми обласних, міських і районних Рад депутатів трудящих не приділяють належної уваги роботі місцевих аеропортів і забезпеченню агентств відповідними приміщеннями.
 
Постановою Ради Міністрів УРСР від 25 листопада 1959 року N 1806 передбачено збільшення перевозок вантажів і пошти повітряним транспортом. Проте Київський і Вінницький раднаргоспи відмовились від подачі заявок на перевозки вантажів повітряним транспортом на 1960 рік, хоч підприємства зазначених раднаргоспів у 1959 році повітряним транспортом перевезли значну кількість вантажів.
 
Недостатньо використовується повітряний транспорт для перевозки пошти, між тим у республіці є ще більше половини районних центрів, які одержують центральні і республіканські газети на другий день після їх виходу.
 
Дальший розвиток перевозок по місцевих повітряних лініях республіки стримується через непідготовленість аеропортів для прийому літаків, особливо таких як ІЛ-14, ІЛ-12 і ЛІ-2, які передаються на місцеві лінії, а також відсутність посадочних площадок для вертольотів.
 
З метою поліпшення організації перевозок вантажів і пошти повітряним транспортом відповідно до постанови Ради Міністрів СРСР від 16 жовтня 1959 року N 1186, створення в аеропортах на місцевих лініях необхідних умов для експлуатації літаків і вертольотів, поліпшення обслуговування пасажирів і громадян, які прибувають на Південний берег Криму для відпочинку і лікування, Рада Міністрів Української РСР постановляє:
 
1. Дозволити виконкомам обласних Рад депутатів трудящих за погодженням з Українським територіальним управлінням цивільного повітряного флоту виділити за рахунок місцевих бюджетів у 1960 році кошти і провадити будівництво посадочних площадок і споруд в аеропортах місцевих ліній цивільного повітряного флоту.
 
2. Зобов'язати виконком Кримської обласної Ради депутатів трудящих та Українське територіальне управління цивільного повітряного флоту забезпечити протягом 1960 року виконання робіт по будівництву на Південному березі Криму злітно-посадочних площадок для вертольотів та інших споруд, згідно з додатком N 1.
 
Виконкому Кримської обласної Ради депутатів трудящих до 1 квітня 1960 року відвести земельні ділянки під будівництво посадочних площадок для вертольотів у місцях, зазначених у додатку N 1.
 
3. Зобов'язати Херсонський раднаргосп, за договором з виконкомом Кримської обласної Ради депутатів трудящих, забезпечити в 1960 році виконання робіт, зазначених у цій постанові.
 
4. Зобов'язати Держбуд УРСР за договором з Кримським облвиконкомом протягом березня - червня 1960 року забезпечити будівництво посадочних площадок для вертольотів на Південному березі Криму технічною документацією в пунктах, зазначених у додатку N 1.
 
5. Виділити:
 
а) виконкому Кримської обласної Ради депутатів трудящих на будівництво злітно-посадочних площадок для вертольотів на Південному березі Криму 8899 тисяч карбованців, згідно з додатком N 1;
 
б) виконкомам Закарпатської і Кримської обласних Рад депутатів трудящих та Українському територіальному управлінню цивільного повітряного флоту на проектування і будівництво складів в аеропортах Київ (Жуляни), Ужгород і Сімферополь, відповідно до постанови Ради Міністрів СРСР від 16 жовтня 1959 року N 1186 (постанова Ради Міністрів УРСР від 25 листопада 1959 року N 1806) 1860 тисяч карбованців, згідно з додатком N 2.
 
Міністерству фінансів УРСР профінансувати зазначені роботи через Українську республіканську контору Будбанку СРСР за рахунок перевищення доходів над видатками за республіканським бюджетом, що утворюється на кінець року внаслідок перевиконання доходної частини бюджету та економії по витратах.
 
6. Міністерству зв'язку УРСР, за договорами з облвиконкомами, виконати роботи по забезпеченню телефонним зв'язком вертольотних площадок і аеропортів, за рахунок коштів і матеріалів замовників.
 
7. Доручити виконкому Київської міської Ради депутатів трудящих разом з Українським територіальним управлінням цивільного повітряного флоту організувати вертольотне сполучення в м. Києві.
 
8. Зобов'язати Українське територіальне управління цивільного повітряного флоту (т. Бебешка):
 
а) забезпечити технічний контроль за будівництвом посадочних площадок для вертольотів і літаків, складів, а також інших будов і споруд в аеропортах і організувати регулярне сполучення вертольотами між Сімферополем і санаторіями Південного берега Криму;
 
б) забезпечити рух літаків суворо за встановленим розкладом;
 
в) для забезпечення регулярності і безпеки руху літаків на місцевих повітряних лініях встановити додатково в 1960 році радіостанції для зв'язку в 25 аеропортах;
 
г) ширше розгорнути рекламно-інформаційну роботу, сповіщаючи населення про рух літаків, умови перевозки вантажів і посилок повітряним транспортом.
 
9. Виділити в 1960 році на будівництво складів і посадочних площадок для вертольотів на Південному березі Криму матеріали, згідно з додатками N 3, 4.
 
10. Встановити, що будівництво посадочних площадок і споруд в аеропортах на місцевих лініях цивільного повітряного флоту забезпечується матеріалами виконкомами обласних Рад депутатів трудящих за рахунок фондів, виділених їм на 1960 рік.
 
11. Виконкомам Закарпатської і Кримської обласних Рад депутатів трудящих та Українському територіальному управлінню цивільного повітряного флоту протягом місяця забезпечити технічною документацією будівництво складів, згідно з додатком N 2.
 
Держплану УРСР вирішити питання про виділення устаткування для зазначених складів і посадочних площадок для вертольотів.
 
12. Зобов'язати Держбуд УРСР, виконком Кримської обласної Ради депутатів трудящих та Українське територіальне управління цивільного повітряного флоту до 1 липня 1960 року у відповідних пунктах Південного берега Криму провести розвідувальні роботи для будівництва додаткових посадочних площадок для вертольотів.
 
13. Зобов'язати Міністерство зв'язку УРСР, Українське територіальне управління цивільного повітряного флоту та облвиконкоми забезпечити доставку центральних і республіканських газет у районні центри в день їх виходу, широко використовуючи для цього, крім автотранспорту, літаки і вертольоти.
 
14. Затвердити на 1960 рік завдання раднаргоспам, міністерствам, відомствам та облвиконкомам на перевозки вантажів і пошти, в тому числі ранніх овочів, фруктів, винограду, ягід, рибних товарів і дичини повітряним транспортом в обсязі, згідно з додатком N 5.
 
15. Зобов'язати Українське територіальне управління цивільного повітряного флоту, раднаргоспи, міністерства, відомства, облвиконкоми та інші організації УРСР не пізніше як за 10 днів до початку кварталу доводити до вантажовідправників уточнені з розподілом по місяцях квартальні плани перевозок вантажів і пошти повітряним транспортом з зазначенням номенклатури вантажів і пунктів призначення.

 
Заступник Голови
Ради Міністрів УРСР І.СЕНІН
Керуючий Справами Ради Міністрів УРСР К.БОЙКО

Додаток N 1
до постанови Ради Міністрів УРСР
від 22 лютого 1960 р. N 221
 

ПЕРЕЛІК
злітно-посадочних площадок для вертольотів,
що мають бути збудовані в 1960 році
на Південному березі Криму

 

------------------------------------------------------------------ | N | Найменування |Обсяг капітальних вкладень (в тис. крб.) | |п/п | площадки |-----------------------------------------| | | |Всього | В тому числі: | | | | |---------------------------------| | | | | будівельно- | проектно- | | | | |монтажні роботи | розвідувальні | | | | | | роботи | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| | 1. |Алупка, парк | 273 | 251 | 22 | | | | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| | 2. |Місхор, | 315 | 295 | 20 | | |санаторій | | | | | |"Трудові | | | | | |резерви" | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| | 3. |Лівадія, | 228 | 210 | 18 | | |санаторій КДБ | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| | 4. |Ялта, санаторій | 279 | 261 | 18 | | |"Червона зірка" | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| | 5. |Нікітський | 318 | 300 | 18 | | |ботанічний сад | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| | 6. |Гурзуф, | 303 | 285 | 18 | | |туристський | | | | | |табір | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| | 7. |Алушта, "Робочий| 279 | 260 | 19 | | |куток" | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| | 8. |Нова Ореанда, | 371 | 348 | 23 | | |санаторій | | | | | |"Золотий пляж" | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| | 9. |м. Феодосія, | 247 | 224 | 23 | | |район двох | | | | | |санаторіїв | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| |10. |м. Євпаторія, | 218 | 200 | 18 | | |район | | | | | |санаторіїв | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| |11. |Севастополь, | 320 | 300 | 20 | | |панорама | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| |12. |Ялта, "Чайна | 332 | 306 | 26 | | |гірка" | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| |13. |Закінчення | 2191 | 2161 | 30 | | |будівництва | | | | | |площадки в | | | | | |м. Ялті | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| |14. |Гаспра, | 325 | 304 | 21 | | |санаторій | | | | | |"Дніпро" | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| |15. |Судак, район | 362 | 339 | 23 | | |двох санаторіїв | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| |16. |Планерське, | 226 | 204 | 22 | | |пансіонат | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| |17. |Алупка, | 716 | 686 | 30 | | |санаторій | | | | | |ім. Боброва і | | | | | |Баранова | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| |18. |Місхор, | 525 | 497 | 28 | | |пансіонат | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| |19. |Ялта, | 363 | 342 | 21 | | |Масандрівський | | | | | |парк | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| |20. |Севастополь, | 370 | 350 | 20 | | |Сапун-гора | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| |21. |Чорноморське | 338 | 320 | 18 | | |(райцентр), | | | | | |запроектоване | | | | | |будівництво | | | | | |санаторіїв | | | | |-----+----------------+-------+----------------+----------------| | |Всього | 8899 | 8443 | 456 | ------------------------------------------------------------------

Керуючий Справами Ради Міністрів УРСР К.БОЙКО

Додаток N 2
до постанови Ради Міністрів УРСР
від 22 лютого 1960 р. N 221
 

ПЕРЕЛІК
складів, які повинні бути збудовані
у першому півріччі 1960 року, у відповідності
з постановою Ради Міністрів СРСР від 16 жовтня
1959 року N 1186 (постанова Ради Міністрів УРСР
від 25 листопада 1959 року N 1806)

 

------------------------------------------------------------------ | Назва | Обсяг капітальних вкладень (в тис. крб.) | | аеропортів |-------------------------------------------------| | |Всього | В тому числі: | Виконавці | | | |---------------------------| робіт | | | | будівельно- | проектно- | | | | | монтажні |розвідувальні| | | | | роботи | роботи | | |--------------+-------+-------------+-------------+-------------| |Київ (Жуляни) | 620 | 490 | 20 |Будівельно- | | | | | |монтажне | | | | | |управління | | | | | |N 3 ЦПФ | |--------------+-------+-------------+-------------+-------------| |Сімферополь | 620 | 490 | 30 |Кримський | | | | | |облвиконком | |--------------+-------+-------------+-------------+-------------| |Ужгород | 620 | 490 | 30 |Закарпатський| | | | | |облвиконком | |--------------+-------+-------------+-------------+-------------| |Всього | 1860 | 1470 | 80 | | ------------------------------------------------------------------

Керуючий Справами Ради Міністрів УРСР К.БОЙКО

Додаток N 3
до постанови Ради Міністрів УРСР
від 22 лютого 1960 р. N 221
 
ВІДОМІСТЬ
матеріалів, які виділяються Кримському
і Закарпатському облвиконкомам та Українському
територіальному управлінню цивільного повітряного
флоту на 1960 рік за рахунок резерву Ради
Міністрів УРСР для будівництва складів
в аеропортах Київ, Сімферополь і Ужгород
для зберігання вантажів, що швидко псуються

 
------------------------------------------------------------------------ | N|Наймену- |Одини-|Кіль-| В тому числі: | |п/п|вання |ця ви-|кість|------------------------------------------| | |матеріа- |міру | |Українському |Крим- |Закарпат-|Поставщики| | |лів | | |теруправлінню|ському |ському | | | | | | | цивільного |облви- |облвикон-| | | | | | | повітряного |конкому|кому | | | | | | | флоту | | | | |---+----------+------+-----+-------------+-------+---------+----------| |1. |Шифер | тис. | 21,0| 7,0 | 7,0 | 7,0 |Укрголов- | | | |умовн.| | | | |будпостач-| | | |плиток| | | | |збуд | | | | | | | | |при Держ- | | | | | | | | |плані УРСР| | | | | | | | | | |---+----------+------+-----+-------------+-------+---------+----------| |2. |Скло | тис. | 0,9| 0,3 | 0,3 | 0,3 | - " - | | |віконне |кв. м | | | | | | |---+----------+------+-----+-------------+-------+---------+----------| |3. |Цемент | тонн |300,0| 100,0 | 100,0 | 100,0 | - " - | | | | | | | | | | |---+----------+------+-----+-------------+-------+---------+----------| |4. |Радіатори |кв. м |300,0| 100,0 | 100,0 | 100,0 | - " - | | | | | | | | | | |---+----------+------+-----+-------------+-------+---------+----------| |5. |Покрівель-| тонн | 6,0| 2,0 | 2,0 | 2,0 |Укрголов- | | |не залізо | | | | | |металопос-| | | | | | | | |тачзбут | | | | | | | | |при Держ- | | | | | | | | |плані УРСР| |---+----------+------+-----+-------------+-------+---------+----------| |6. |Катанка |- " - | 18,0| 6,0 | 6,0 | 6,0 | - " - | | | | | | | | | | |---+----------+------+-----+-------------+-------+---------+----------| |7. |Цвяхи |- " - | 1,2| 0,4 | 0,4 | 0,4 | - " - | |---+----------+------+-----+-------------+-------+---------+----------| |8. |Ділова |куб. м|300,0| 100,0 | 100,0 | 100,0 |Укрголов- | | |деревина | | | | | |ліспапір- | | | | | | | | |постачзбут| | | | | | | | |при Держ- | | | | | | | | |плані УРСР| |---+----------+------+-----+-------------+-------+---------+----------| |9. |Оліфа | тонн | 1,2| 0,4 | 0,4 | 0,4 |Укрголов- | | | | | | | | |хорчозбут-| | | | | | | | |сировина | | | | | | | | |при Держ- | | | | | | | | |плані УРСР| ------------------------------------------------------------------------

Керуючий Справами Ради Міністрів УРСР К.БОЙКО

Додаток N 4
до постанови Ради Міністрів УРСР
від 22 лютого 1960 р. N 221
 
ВІДОМІСТЬ
матеріалів, що виділяються Кримському
облвиконкому за рахунок резерву Ради
Міністрів УРСР на 1960 рік для будівництва
посадочних площадок для вертольотів
на Південному березі Криму

 
------------------------------------------------------------------ | N |Найменування|Одиниця| Кількість | Строки |Поставщик | |п/п |матеріалів |виміру | | поставки | | |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |1. |Шифер | тис. | 20,0 |II півріччя |Укрголов- | | | |умовн. | | |будпостач-| | | |плиток | | |збуд | | | | | | |при Держ- | | | | | | |плані УРСР| |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |2. |Скло | тис. | 0,5 | - " - | - " - | | |віконне |кв. м | | | | |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |3. |Цемент | тонн | 250,0 | - " - | - " - | |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |4. |Лінолеум |кв. м | 300,0 | - " - | - " - | |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |5. |Радіатори |кв. м | 150,0 |II квартал | - " - | |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |6. |Катанка | тонн | 15,0 |II півріччя |Укрголов- | | | | | | |металопос-| | | | | | |тачзбут | | | | | | |при Держ- | | | | | | |плані УРСР| |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |7. |Покрівельне |- " - | 10,0 | - " - | - " - | | |залізо | | | | | |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |8. |Цвяхи |- " - | 2,0 |II-III | - " - | |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |9. |Ділова |куб. м | 500,0 |IV кварт. |Укрголов- | | |деревина | | | |ліспапір- | | | | | | |постачзбут| | | | | | |при Держ- | | | | | | |плані УРСР| |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |10. |Телеграфні |- " - | 100,0 | - " - | - " - | | |стовпи | | | | | |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |11. |Білило | тонн | 3,0 |II півріччя |Укрголов- | | | | | | |хімпостач-| | | | | | |збут | | | | | | |при Держ- | | | | | | |плані УРСР| |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |12. |Фарби |- " - | 1,0 | - " - | - " - | | |олійні | | | | | |-----+------------+-------+-------------+------------+----------| |13. |Оліфа |- " - | 2,0 | - " - |Укрголов- | | | | | | |харчозбут-| | | | | | |сировина | | | | | | |при Держ- | | | | | | |плані УРСР| ------------------------------------------------------------------

Керуючий Справами Ради Міністрів УРСР К.БОЙКО

Додаток N 5
до постанови Ради Міністрів УРСР
від 22 лютого 1960 р. N 221
 
ЗАВДАННЯ
раднаргоспам, міністерствам, відомствам
і облвиконкомам УРСР на перевозку вантажів
і пошти повітряним транспортом
на 1960 рік (в тоннах)

 
----------------------------------------------------------------------------- |Назва організацій|Кіль-| В тому числі: | Примітка | | |кість|-------------------------------------| | | |ван- |овочі |фрукти |виног- |ягоди |рибні | | | |тажів| | |рад | |товарі | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| | 1 | 2| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Сталінський | 3000| - | - | - | - | - | | |раднаргосп | | | | | | | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Запорізький - " -| 3000| - | 100(1)| - | - | - |(1) з них: | | | | | | | | |Києву - 30 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Сталіно - 15 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Луганську | | | | | | | | |- 10 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Харкову - 15 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Ленінграду | | | | | | | | |- 30 | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Київський - " - |17000| - | - | - | - | - | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Львівський - " - | 6000| - | - | - | - | - | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Луганський - " - | 2000| - | - | - | - | - | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Одеський - " - | 6000| - | - | - | - | - | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Дніпропетров- | 3500| - | - | - | - | - | | |ський - " - | | | | | | | | | | | | | | | | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Вінницький - " - | 1600| - | - | - | - | - | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Херсонський - " -| 4500| - | 20(2)| 50(3) | - | - |(2) з них: | | | | | | | | |Києву - 20 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |(3) - " - | | | | | | | | |Києву - 20 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Луганську | | | | | | | | |- 15 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Харкову - 15 | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Станіслав- | 1000| - | 233(4)| - | - | - |(4) з них: | |ський - " - | | | | | | |Києву - 44 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Москві - 100 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Ленінграду | | | | | | | | |- 89 | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Харківський - " -|14000| - | - | - | - | - | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| | Разом |61600| - | 353 | 50 | - | - | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Дніпропетровський| 300| - | - | - | - | - | | |облвиконком | | | | | | | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Кримський - " - | 300| - | - | - | - | - | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Тернопіль- | 250| - | - | - | - | - | | |ський - " - | | | | | | | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Вінницький - " - | 50| - | - | - | - | - | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Запорізький - " -| 680|170(5)| 510(6)| - | - | - |(5) з них: | | | | | | | | |Києву - 40 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Москві - 130 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |(6) з них: | | | | | | | | |Києву - 150 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Москві - 150 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Ленінграду | | | | | | | | |- 60 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Донбасу - 150| |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Закарпат- | 1700| - | 700(7)| | | |(7) з них: | |ський - " - | | | | | | |Києву - 120 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Ленінграду | | | | | | | | |- 400 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Москві - 180 | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Укоопспілка | 630| - | 530(8)| - | 100 | - |(8) з них: | | | | | | | | |Києву - 70 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Донбасу - 60 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Луганську | | | | | | | | |- 40 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Харкову - 10 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Ленінграду | | | | | | | | |- 350 | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Міністерство | 568| 10(9)|165(10)|10(11) |10(12)|273(13)|(9) з них: | |торгівлі УРСР | | | | | | |Харкову - 10 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |10) - " - | | | | | | | | |Києву - 165 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |11) - " - | | | | | | | | |- " - 10 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |12) - " - | | | | | | | | |Харкову - 10 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |13) - " - | | | | | | | | |Києву - 115 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Дніпропет- | | | | | | | | |ровську - 28 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Луганську | | | | | | | | |- 20 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Харкову - 30 | | | | | | | | |-------------| | | | | | | | |Донбасу - 80 | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| |Міністерство |17200| - | - | - | - | - | | |зв'язку УРСР | | | | | | | | |(пошта) | | | | | | | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| | Разом |21678| 180 | 1740 | 10 | 110 | 273 | | |-----------------+-----+------+-------+-------+------+-------+-------------| | Всього |83278| 180 | 2093 | 60 | 110 | 273 | | -----------------------------------------------------------------------------

Керуючий Справами Ради Міністрів УРСР К.БОЙКО
 

Другий документ. Хроніка авіакатастроф в УРСР. Частина 1.


Історія авіакатастроф в УРСР. Частина 1

Катастрофи-близнюки, літаки на вулицях Львова та Києва, особистий гість Хрущова на дні Київського моря – все це і багато іншого у розповіді про авіакатастрофи на території УРСР з 1932-го по 1961-й роки.

Відлік авіакатастрофам на території УРСР (тоді ще УСРР) починається із 1932-го. 25 лютого у 30 кілометрах на південь від Дніпропетровська літак К-5 через сильний туман врізався у мачту лінії електропередач. Із двох людей на борту загинула одна.

1935 рік став багатим на авіакатастрофи в Україні. 27 червня у Запоріжжі на злітно-посадковій смузі зіштовхнулися два літаки – АНТ-9 (один із перших багатомісних пасажирських літаків) та ПЛ-5. Загинули пілоти обох літаків, бортмеханік одного з них, 9 пасахирів АНТ-9 та 1 – ПЛ-5.

16 листопада К-5 в 4 кілометрах від харківського аеропорту налетів на трубу цегляного заводу №6. Обидва пілоти загинули.

11 грудня пілот У-2 не зумів після злету набрати висоту і врізався у радіомачту. Льотчик загинув.

29 грудня літак Сталь-3, який прилетів з Дніпропетровська до Києва (на тодішній головний аеропорт «Бровари», який був знищений у Другій світовій війні), тут же був відправлений у контрольний політ без формального дозволу. Помилки пілота призвели до падіння, із шести пасажирів – працівників аеропорту загинуло четверто.

2 травня 1938-го над селом Царичанка (Дніпропетровська область) на літаку СП на честь Дня міжнародної солідарності трудящих катали колгоспників. Під час польоту, коли на борту були міліціонер і начальник райвідділу міліції, літак звалився в штопор і врізався у землю. На місці загинула одна людина – головний міліціонер району. Пілот помер від отриманих травм через кілька днів.

16 липня того ж року літак УТ-2, виконуючи тренувальні польоти з аеродрому заводу №43 в Києві (нині це Серійний завод «Антонов», між станціями метро «Нивки» і «Святошин»), звалився у штопор. Обидві пілоти загинули.

7 вересня 1951-го Ан-2 проводив тренувальний політ за маршрутом Київ-Бишів-Бородянка-Київ. Над селом Горбовичі літак розвалився і впав. Весь екіпаж із 5 чоловік загинув.

Advertisements
Report this ad

1953-го сталося дві авіакатастрофи. 23 травня поштовий По-2, вилетівши з Чаплинки, піднявся на висоту 30 метрів, упав у 600 метрах від аеродрому. Пілот загинув.

31 жовтня літак Ли-2 (копія радянського ж ПС-84, який у свою чергу був копією Douglas DC-3), який слідував по маршруту Ростов-на-Дону – Харків, не долетів до аеропорту «Основа» 4 кілометри і упав в районі села Жихор (нині частина Харкова). Із 16 людей на борту загинуло 15, Вижив один пасажир.

1954-го в небі України розбилося два літаки По-2А, обидва виконували авіаційно-хімічні роботи. У обох випадках були підозри на погане самопочуття пілотів. 25 травня літак розбився над полтавським селом Рябківка. Як виявилося, у пілота був туберкульоз, під час авіаційних робіт він майже не відпочивав, тому міг втратити свідомість у небі.

27 серпня розбився літак над Павловкою, що на Одещині. Там теж підозрювали різке погіршення стану здоров’я пілота. Він вижив у самій авіакатастрофі, але, будучи непристібнутим, випав із кабіни і через отримані травми ще по дорозі до лікарні помер.

23 січня 1955-го Ли-2 розбився над Липовцем (Київська область) через безглузду причину. Хтось із пілотів викинув у вікно недопалок цигарки, той затягнуло у вентиляцію, іскри від недопалка потрапили на вату – і розпочалася пожежа. Літак екстрено приземлився, врізався в дерево. Загинуло троє (із 16 на борту) людей – пасажир і радист втратили свідомість, надихавшись димом, і згоріли. А капітан викинувся із аварійного люку, вдарився об центроплан літака і загинув.

a00ac71bb540db3eaba1c0fa511605b8.jpg

8 травня того ж року поштовий Ли-2 упав біля аеропорту «Дніпропетровськ» через те, що у польоті зруйнувалося ліве крило. Всі чотири члени екіпажу загинули.

82c5961060ed463f576f6e4921191f2e.jpg

Перша резонансна авіакатастрофа сталася на території УРУР 17 серпня 1957-го над Києвом. Два Ил-14 зіштовхнулися над будинком №32 по проспекту 40-річчя Жовтня (нині – Голосіївський). Винними суд визнав диспетчера та чергового з польотів, обидва отримали по 10 років позбавлення волі.

3c0073cd989b8e0f3b5da0ef4d1f5271.jpg

753786594b7ad436405cb0ebcabc0009.jpg

Загинули всі 5 членів екіпажу вантажного рейсу із Софії та всі 4 члени екіпажу, які вилетіли з Жулян і літали по колу. Крім того, літак, який виконував тренувальний політ, упав на триповерховий будинок №27 по вулиці Совській (нині це місце знаходиться за адресою проспект Лобановського 152-а), тому загинуло іще 6 людей на землі. Таким чином, усього кількість жертв авіакатастрофи складає 15 осіб.

4e1ff4953f7cb3ee36ef6d91c02ed764.png

Саме сюди упав один із літаків після зіткнення у небі

За два тижні, 30 серпня, ще один Ил-14 розбився біля села Словіта, що у Золочівському районі Львівщини. В результаті зіткнення з лісом загинули всі 5 членів екіпажу та 2 пасажири.

4 червня 1958-го у селі Злинка, що на Кіровоградщині, стався трагічно-алкоголічний випадок. П’яний пілот приїхав після цілого дня «фестивалю» невідомо де із двома друзями на аеродром, заліз в свій По-2, взявши з собою одного товариша по чарці – і спробував злетіти. Злетів, але тут же упав на землю. Пасажир залишився живий і неушкоджений, але приятелю допомагати не став, хоча той просив про допомогу – виліз із уламків та утік. Інший п’яниця, який сидів у машині на землі, теж швидко поїхав геть. А пілот помер від отриманих ран і опіків у лікарні.

7 листопада розбився об гору в Криму, біля селища Привітне, Ил-12. Загинуло 12 чоловік – 5 членів екіпажу та 7 пасажирів.

1959-го в УРСР знову розбився По-2, який займався обприскуванням полів. Це сталося 12 червня у Чернівецькій області. Пілот небезпечно знизився і зачепив дроти ЛЕП. У результаті контакту літак зруйнувався, льотчик загинув.

Найбільша на той момент авіакатастрофа за кількістю жертв сталася 16 листопада біля Львова, коли літак Ан-10 (на головному фото, в аеропорті Львів) рейсом із Москви на висоті 110 метрів, уже готуючись до посадки, раптом різко перейшов у піке (зробив «клювок») і врізався у засніжене поле. Загинуло 8 членів екіпажу і 32 пасажири.

d914232c1c51ae9c3293bb0edc52db07.jpg

1cd4275768bf36c09dc2dcab1617fefd.jpg

Причина катастрофи стала відома після того, як 26 лютого 1960-го точно такий же Ан-10, який експлуатувався всього 6 днів, розбився в тому самому районі біля Львова, слідуючи за тим самим маршрутом. Загинуло 32 людини (8+24).

Розслідування цих двох випадків виявило, що в умовах обмерзання літаки Ан-10, заходячи на посадку із випущеними закрилками, стають схильними до мимовільного пікірування. Після цих двох катастроф були внесені зміни в правила експлуатації Ан-10, також покращена робота системи, яка запобігала обмерзанню стабілізатора.

3 квітня Як-12 під час польоту над селом Єрчики, що на Житомирщині, зіштовхнувся із дикою качкою. Через це літак втратив керованість – є версія, що пілоту в око потрапив шматок металу після цього зіткнення – і впав. Пілот і авіатехнік загинули.

Інша резонансна катастрофа року в УРСР сталася 17 серпня, коли над неіснуючим нині (затопленим водами Київського мора) селом Тарасовичі загорівся двигун літака Ил-18. Судно, яке летіло за маршрутом Каїр-Москва, після останнього повідомлення «Падаємо, падаємо, прощайте, падаємо, падаємо, падаємо» врізалося у землю практично вертикально. Загинуло 34 людини, з 27 пасажирів тільки 16 були громадянами СРСР, 5 – Алжиру (лівий політик Мустафа Феррухі з сім’єю, тікав від французької поліції через СРСР до Китаю), 4 – Йємена, 1 – Афганістану, 1 – Уганди. Угандійцем був лідер національного конгресу цієї країни Джон Мухіма Комулуанж Калекезі. Він жив у вигнанні в Єгипті, а до СРСР летів на персональне запрошення Хрущова, на справу американського льотчика-шпигуна Френсіса Паверса. Калекезі був запрошений на роль посередника між СРСР та США.

Конструктор двигуна АИ-20, пожежа якого і стала причиною катастрофи, легендарний запорізький конструктор Олександр Івченко після того, як дізнався про трагедію – потрапив у лікарню з інсультом (хоча його КБ, нині назване його іменем, і не мало прямого відношення до конкретних паливних форсунок, які й стали безпосередніми винуватцями катастрофи).

30 вересня на Тернопільщині упав Як-12. Пілот загинув через власні помилки.

1961-го в Україні сталося багато авіакатастроф, але всі вони були з мінімальними жертвами.

14 січня біля аеропорту Чернігів розбився літак Let L-200A Morava (виробництва ЧССР), загинули обидва пілоти і авіатехнік.

10 липня під час приземлення в аеропорту Одеси Ту-104 через помилку екіпажу зарано знизився, налетів на будівлю радіомаяка, розвернувся, перелетів через лісосмугу, зачепив крилом землю і врізався носом. Фантастика, але в цій катастрофі із 94 людей на борту помер (у лікарні, через 3 години після події) лише один штурман.

8 вересня під Одесою, в районі села Алтестове через пожежу упав поштовий Як-12. Загинув пілот. Однією із причин пожежі під час розслідування назвали можливе паління самого пілота, коли поруч з ним лежали пачки газет.

11 вересня, на Закарпатті, злетівши від села Комсомольськ (нині населеному пункту повернута історична назва Німецька Мокра), упав у горах гелікоптер Ми-1. Пілот, старший топограф і бортоператор загинули.

І завершив рік іще один чеський літак, Super Aero 45S, який 18 листопада упав прямо на вулицю Енгельса у Львові (нині носить назву Коновальця). Ні літак, ні двигун, який відірвався і покотився по вулиці, нікого із львів’ян не зачепив, а от пілот і пасажир літака загинули.
Джерело: https://vmylenko.com/2019/02/05/airdisaster-1/
 
 

Немає коментарів:

Дописати коментар